sista sommaren med dig

läste en bok igår. Ja, jag läste hela boken igår. Den är skriven av Systrar i jeans-författaren Ann Brashares och handlar om systrarna Riley och Alice. De har spenderat varje sommar på deras sommarställe på Fire Island, och i stort sett alla minnen de haft från somrarna på ön finns grannpojken och Rileys bästa vän, Paul, inblandad. Paul har inte varit där de senaste två somrarna, men bestämmer sig för att komma tillbaka, då hans mamma bestämmer sig för att ge deras sommarhus till Paul. Gamla känslor, som de tidigare dolt för sig själva och omgivningen, blossar åter upp igen, vilket förändrar sommaren för Alice och Paul på flera sätt de inte ens kunnat föreställa sig.

Jag älskade boken och sträckläste den igår, läste den en andra gång idag. Berördes verkligen av boken i sin helhet, och jag växlade mellan att gråta, skratta och bara hoppas. Känslomässigt är det en väldigt stark bok, och den beskriver kärlek så villkorslös att det gör ont fantastiskt bra. Jag har länge gillat Anns böcker, och är ett stort fan av Systrar i jeans-böckerna, har alla fyra och har läst dom ett x antal gånger. Hon använder ett enkelt, men ändå vackert, språk som fångar den mest svårflirtade bokläsaren. Har dock svårt att se boken som film, då boken handlar mycket om saker som låts vara osagda. Hade aldrig kunnat tänka mig att jag någonsin skulle kalla en bok "vacker", men det är just vad denna roman är. Vacker. Det gör ont i hjärtat, man känner verkligen de känslor Alice känner, man ser världen på samma enkla, okomplicerade sätt som Riley och man älskar någon så villkorslöst, men säger inget för att man är rädd att man ska förstöra det man redan har och man blir arg på sig själv för att man inte gör något åt saken, precis som Paul (och det sista menar jag på ett bildligt sätt, inte bokstavligt, så att ingen nu missförstår och tror att jag är kär. För det är jag inte)

Inte världens feel-goodbok, kanske. Men ändå en riktigt, riktigt bra bok. Rekommenderas starkt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0