WHO SAYS I CAN'T GO HOME?

hmmm... plugga lite mer (och framför allt njuta av lovely tunes på min favorit, spotify) eller gå och lägga sig? Då kan jag ju göra ett försök att hinna färdigt med Min far hade en dröm. Som ska vara utläst till imorgon, det är en veckas lånetid nämligen... Jag har halva boken kvar. Tror ni jag hinner? NJA. Men de lite drygt 200-nånting sidor jag läst har varit otroligt bra, så det är verkligen en bok jag kan rekommendera. Barack Obama är en utav världens mest mäktiga personer, och jag kan inte låta bli att tycka att han är en otroligt intressant person. Bara att läsa hur han växte upp i ett USA som fortfarande var oerhört styrt av vilken hudfärg man hade. Var man mörkhyad hade man helt inte samma rättigheter som vita människor. Och sedan att han, bokstavligt talat, arbetat sig från botten till toppen är ju en rätt otrolig historia i sig. Fantastiskt bra bok, helt enkelt. Satt och tittade lite på TV3 tidigare ikväll, där de visade ett inslag Oprah gjorde kring jul, då hon gjorde ett besök i Vita huset, fick en liten visning av huset av Michelle Obama (vilken kvinna hon är, alltså!), det traditionsenliga pepparkakshuset, som i år var en lite mindre variant av Vita huset gjord i pepparkaksdeg, såklart och vit choklad. Det var ett oerhört mäktigt bygge som enligt Vita Husets konditor (och som enligt Michelle Obama är "orsaken till att hon äter mer kolhydrater än vad hon bör") tog 6 veckor att bygga. Och let me tell you, det var inget vanligt litet pepparkakshus det där inte... Bara husstommen - alltså pepparkaka - vägde 64 kilo. SEXTIOFYRA KILO. Det är alltså mer än hela min kroppsvikt, plus åtminstone 10 kilo. Sjukt. Sedan så var det ju såklart inte bara pepparkaka, hela kalaset var ju inklätt i ett rejält lager vit choklad (hello, det är ju trots allt vita huset). Denna lilla utsmyckning adderade ungefär 117 kilo till huset. Japp, ni läste rätt. 117 kilo. Det var rätt intressant. Och ja, jag var oerhört fascinerad av det där pepparkakshuset. Visste ni till exempel att det är en tradition som funnits sedan 1969 att dom bygger ett pepparkakshus, som sedan dekoreras med något som kan kopplas direkt till den som har makten just det året + familj. Nu var det Michelles berömda grönsaksträdgård som fick pryda gården, samt en liten minivariant av familjens hund, Bo, i vad jag skulle tro var marsipan. Tidigare har pepparkakshusen bl a fått en liten gång gjord av Jelly Beans, som var Ronald Reagans favoritgodis. Oerhört intressant.

intressant hur jag kunde börja ett inlägg med att skriva om Barack Obamas bok, för att avsluta med pepparkaksbygge. Intressant var ordet, minsann.

men nu ska jag gå och sova. Fast först ett stopp på toaletten, är vansinnigt kissnödig. Japp, nödvändig information! GODNATT

John Mayer - Who says

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0