Anna Bergendahl

Ja, nu må detta kännas jättetöntigt, att tillägna ett blogginlägg till en nyss utröstad Idoldeltagare. Det skulle jag inte göra om det var för att denna tjej är så förbannat bra.

Att kolla på Idol, inte minst uttagningarna, har blivit lite utav en tradition för mig, gör det varje år, och vanligtvis brukar jag följa veckofinalerna för att jag alltid lyckas få någon favorit: Markus, Måns, Amanda osv ... Listan kan göras lång. Men aldrig, aldrig i hela mitt liv har jag blivit så golvad av en Idolaudition som nu 2008 då 16-åriga Anna Bergendahl sökte till årets upplaga i Karlstad. Jag minns just det avsnittet väldigt väl, precis före pausen sade Peter Jihdes voice-over "häng med efter pausen och se vilken 16-åring som totalt golvar juryn". Pausen gick, och efter bara någon minut kommer det in en tjej, hon presenterar sig och så berättar hon sin ålder: 16, innan hon börjar sjunga. Hon var ju inte fruktansvärt dålig, men dom förväntningar jag byggt upp, eller snarare som Peter Jihde byggt upp åt mig, var långt över hennes prestation, så jag satt verkligen och hoppades innerligt att det inte var hon. Det var det ju inte heller, eftersom hon inte gick vidare. Efter ytterligare några minuter var det dags för ännu en 16-åring att göra ett försök inne hos Laila, Anders and Andreas. Anna Bergendahl. Jag vet inte, men min magkänsla sade åt mig så fort jag såg henne att "där är hon. Det kan inte vara någon annan än henne". Hon stegade in till juryn, gitarren i handen och började sjunga. Då det gäller filmer, tv-serier och till och med verkliga livet är jag relativt lättrörd. Kan sitta och gråta floder till serier som Grey's Anatomy, OC, One tree hill osv, men aldrig har jag blivit så rörd av musik som jag blev av Annas idolaudition. Herregud, det var tårar, floder av tårar till och med, gåshud och hela faderullan. Det var så förbannat bra. Att hon i förrgår blev utröstad ur Idol är för mig ett mysterium, denna unga tjej är fruktansvärt bra, lite utav en Amanda Jenssen version 2.1. Hoppas innerligt att hon får göra nånting eget nu, det är banne mig dags att någon petar ner Amy Diamond från tronen som ung talang (Fast i Amys fall, dra bort talangen från ekvationen så blir det bingo!), och denna någon kan inte vara någon annan än Anna. Så enkelt är det. See for yourself så får ni väl se varför jag och Idoljuryn blev alldeles tagna av denna unga, så talangfulla tjej.

 


Annas slutaudition, och ja, jag gråter floder till denna också. Som sagt, jag är väldigt lättrörd!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0