Honungsbiets hemliga liv

Var, som jag tidigare berättat, och hyrde film kort efter att vi kommit hem från festivalen. En av de tre filmer vi hyrde var Honungsbiets hemliga liv, en film som jag aldrig hade hört talas om förrän idag. Filmen bygger på boken med samma namn, skriven av Sue Monk Kidd. I rollerna ser vi bland andra Dakota Fanning, Queen Latifah, Alicia Keys och Paul Bettany. Ett ansikte som även dyker upp i filmen är Hilarie Burton, som för de allra flesta är känd som Peyton Sawyer i tv-serien One Tree Hill.

text från baksidan:
"För att komma bort från sin stränga pappa och hitta sanningen om sin döda mammas förflutna, rymmer 14-åriga Lily Owens tillsammans med sin stödperson och kompis Rosaleen till en stad i South Carolina. Där hamnar de hos de biodlande systrarna Boatwright - en miljö full av oväntat kärlek, värme och andlighet. Lily lär känna var och en av dessa tre mycket speciella kvinnor och upptäcker mycket om sig själv på vägen... Filmen är baserad den bästsäljande boken "Honungsbiets hemliga liv" och är en underbar berättelse om vänskap, starka familjeband och om att leva sitt eget liv."

åsikter om filmen:
filmen börjar väldigt tungt, men man kan ändå ana ljus, på något vis. Jag blev oerhört berörd av filmen, tårarna rann hejdlöst under stora delar av filmen. Gjorde lite research, läste några recensioner osv, och jag kan inte annat än hålla med recensenterna om två saker; 1. Fantastisk skådisensemble. 2. Det är lite smått underligt att filmen inte gick upp på svenska biografer. Filmens största överraskning var utan större tvekan Dakota Fanning. Har alltid sett henne som en barnskådis utan större talang, mest sett henne som ett oerhört irritationsobjekt. Men, efter att ha sett henne i rollen som Lily Owens är jag villig att ta det tillbaka. Hon var fantastisk, i min mening. Och det var inte bara Fanning som gjorde bra ifrån sig, utan resten av skådisarna som figurerade i filmen var även de makalöst bra. Utan tvekan en film jag kan tänka mig att köpa, och jag kan även rekommendera den åt... Tja, alla. Tänker dessutom läsa boken så fort biblioteket där hemma öppnar igen. Eller om den finns på skolbiblioteket, kanske? Det återstår att se. Men, se den, gott folk. Ni kommer inte att bli besvikna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0