BREAD-MAKIN'

tänkte dela med mig av receptet jag använde mig igår då jag bakade bröd. Brödsorten heter Stompa, som är ett slags tunnbröd som bakas i stekpanna.

5 dl filmjölk
1,5 dl ljus sirap
2 tsk hela fänkålsfrön
2 tsk hel anis
13 dl rågsikt
2 tsk salt
2 tsk bikarbonat

1. Blanda filmjölk och sirap
2. Stöt fänkålsfrön och anis i en mortel.
3. Blanda alla torra ingredienser, tillsätt vätskan och knåda samman till en deg
4. Dela degen i 20 bitar, kavla ut dem till runda kakor och nagga med en gaffel.
5. Stek kakorna på medelvärme i en torr stekpanna, någon minut på varje sida. De ska inte bli för mörka. Låt svalna på brödgaller. Förvara i plastpåse.

Receptet hittar du annars här. Jag valde att göra mitt bröd utan kryddor, så därför strök jag fänkålsfrön och anis från mitt recept, och de blev supergoda ändå. Så om ni har tid över, ta er tid att göra detta bröd. Superenkelt och väldigt gott.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0